Nieuws van Sell (-leden)

De artiest en zijn schoen. Schoenportretten voor 20-jarig bestaan van theater De Leest (JORIS VAN EGMOND, BD 10 okt. 2016)

11 oktober 2016
www.selldelangstraat.nl
Twintig keer ging bij de Waalwijkse fotograaf Luuk Aarts de deurbel en twintig keer stond er een artiest op de stoep. Ze hadden allemaal één ding bij zich: de schoenen die ze dragen tijdens hun voorstelling. "Daar zitten verhalen achter", zegt Aarts. "Schoenen zeggen iets over de dragers. Cabaretier Dolf Jansen als hardloopliefhebber bijvoorbeeld, zangeres Anneke van Giersbergen met hoge hakken die ze droeg tijdens een concert."

 

Ter ere van het twintigjarig bestaan van theater De Leest maakte Aarts in de fotostudio bij hem thuis de schoenportretten mét bekende artiesten kort voor of na hun optreden. De expositie Schoenen in de Spotlight, die te zien is in de foyer van het theater, wordt vandaag geopend door musicalster Simone Kleinsma. Volgens theaterdirecteur Sander Knopper passen de portretten perfect in het theater vanwege het verleden van Waalwijk in de schoen- en leerindustrie. "Bijna iedereen die we vroegen wilde meedoen. En iedereen was enthousiast over het resultaat."
Allerlei soorten schoenen en artiesten komen voorbij. Acteur Bram van der Vlugt met zijn klassiek zwarte, handgemaakte schoen. Ali B met zijn juist knalrode sneakers. De twee mannen die Kommil Foo vormen staan met hun karakteristieke puntlaarzen op de foto, musicalster Mariska van Kolck met schoenen die ze aan had voor haar rol in Chicago.
Een jaar geleden had Aarts een soortgelijk project aan de Winterdijk in Waalwijk. Hij fotografeerde bekende en minder bekende Waalwijkers. De geportretteerden staan vaag en donker op de achtergrond, hun schoenen scherp en in het licht op een tafel. Voor de huidige serie koos Aarts nagenoeg hetzelfde concept. Alleen de tafel is weggelaten en de artiesten houden hun schoenen in de hand. Dynamischer, vindt Aarts. Maar er schuilt ook een praktische reden achter. "Het scheelt tijd. De foto's zijn dan sneller gemaakt."
Want dat tijd voor artiesten kostbaar kan zijn, merkte Aarts meteen. De meeste hadden 15 minuten over om voor de camera te staan. Een enkeling zelfs minder. "De eerste was cabaretier Hans Dorrestijn. Hij stond in de file, moest nog repeteren en na zijn voorstelling kon hij niet. Hij moest hem uiteindelijk in twee minuten fotograferen. En dat lukte." Hij laat het portret zien: Dorrestijn houdt zijn wat versleten bruine schoenen vast terwijl hij guitig de camera in kijkt. Anders was het bij voetbalkenner Johan Derksen, die met zijn hemelsblauwe schoenen staat afgebeeld. "Met hem heb ik na afloop nog een dik halfuur staan praten. Aardige man."
De foto's hangen tot het nieuwe jaar in de foyer. Daarna verhuizen de portretten naar de coulissen. Aan het eind van het seizoen komt er een vervolg op de reeks: de eerste artiesten zijn daarvoor al bij Aarts aan de deur geweest.

 

NIEUWSARCHIEF

 
 
 
 
07-01-2019 LEES MEER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven