Nieuws van Sell (-leden)

SLEMinars komende Do 20 April en vrijdag 21 April --

15 april 2017
www.selldelangstraat.nl
Waarom aanwezig zijn een MUST is voor elke Schoenenbedrijf in Retail én Produktie
 
Speciaal geregeld voor SeLL : tot €100 korting!

Inschrijven kunt u via sleminar@slem.nl
Onder vermelding welke dag of beide dagen en van de vouchercoder: SELLXSLEMINAR. U krijgt dan een factuur toegezonden.
 
 

Geacht SeLL lid,
 
Laatst werd mij gevraagd: “Dat SLEM hè, wat betekent dat nou voor ons?” En met “ons” werd bedoeld de leden van de SeLL. Het feit dat de website in het Engels is en dat er meer buitenlandse studenten of professionals de opleiding tot “Footwear Innovator”  volgen dan Nederlandse studenten heeft alles met het internationale karakter te maken en helemaal niet met het feit dat Nederland niet belangrijk zou zijn voor SLEM.
 
Mijn wedervraag is dan: Weet je wel precies wat er allemaal wordt georganiseerd? Heb je je weleens verdiept in de activiteiten van SLEM? Zie je het nut van SLEM in?
 
Als voorbeeld wil ik hier graag het komende 2 daagse SLEMinar op 20 en 21 April behandelen. Het is voor het vierde jaar op rij dat de SLEMinars worden georganiseerd. Het zijn twee daagse conferenties, waar de actueelste “topics” in de schoenenbranche behandelt worden. Dit jaar betreft het “The Future of Footwear Manufacturing”, wat wordt opgedeeld in “Smart Footwear Production” op Dag 1, en “Disruptive Footwear Production” op Dag 2.
 
Er zijn gerenommeerde namen aangetrokken, van over de hele wereld om hier in Nederland, in Waalwijk, te komen spreken. Smart-Manufacturing, wat betekent dat nou? Hoe kan er slimmer geproduceerd worden, hoe kan er beter op de vraag van de consument worden ingespeeld. De consument wil steeds meer op maat gemaakte producten hebben (-> dus scannen van voeten koppelen aan productie). De consument wil steeds meer hun eigen smaak vertaald zien in schoenen (-> dus consumenten kleuren en/of materialen en/of modellen laten kiezen). De consument, wil die schoenen ook snel hebben (-> dus op maat gemaakte schoenen in de winkel zelf gaan maken, het “klaar terwijl u wacht” principe). De consument wil steeds meer comfort (-> dus voeten scannen voor individuele voetbedden te maken). De consument wil een schoen die minder milieubelastend is (-> dus schoenen maken van gerecyclede materialen of schoenen maken die zijn te recyclen). Moet al die kennis al bij ons SeLL leden aanwezig zijn? Nee, want er zijn voldoende partijen die je daarbij kunnen helpen. En die komen ook aan het woord. Kortom het hele toekomstplaatje wordt geschetst voor de aanwezigen en je kunt actief onderdeel uitmaken van die discussie en jezelf daarnaast verrijken met de kennis en een visie voor de toekomst gaan ontwikkelen.
 
Hetzelfde geldt voor de 2e dag. Onderwerp “disruptive footwear production”. Hier worden totaal nieuwe produktie methoden behandeld. Veel digitale ontwikkelingen zorgen voor compleet nieuwe manieren om schoenen te maken, die er ook compleet anders dan bestaande schoenen uitzien. Hier zien we ook veel nieuwkomers aan bedrijven en ontwikkelaars, die helemaal niets met de traditionele schoenindustrie of –retail te maken hebben, en daarom juist razend interessant zijn. De branche staat aan de vooravond van een kantelpunt, waar digitale, mobiele technologie de drijfveer achter is. Nieuwe materialen komen aan de orde, die zelfs “zelf kunnen groeien”.  De eerste aanbieder van “mass-customized” 3d geprinte schoenen, doet uit de doeken hoe ze zover zijn gekomen en wat toekomstige ontwikkelingen zijn. Dat betekent uiteindelijk ook in de winkels, maar eventueel ook thuis 3d geprinte schoenen produceren. Er zijn specialisten op het gebied van futuristische retailconcepten op schoengebied, want de combinatie retail/travel&leisure blijft interessant. Alleen kan op hetzelfde punt produktie worden toegevoegd, waardoor Schoenproduktie ineens een “service” wordt. Een complete transitie van retail dus! Nederland en Europa’s grootste 3D printer fabrikant onthult hun laatste 3D (consumenten) printer die ook schoenen tot maat 50 kunnen printen. Daarnaast wordt een uitgebreid onderzoek toegelicht over allerlei nieuwe systemen op het gebied van “seriematig 3D printen”. De resultaten hiervan kunnen door adviseurs die aanwezig zijn aan bestaande schoenenmerken worden uitgelegd en toegepast, zodat deze technologie ook binnen handbereik komt van SeLL leden. En dan zijn er nog specialisten op het gebied van 3D knitting, HET mode item van de sportschoenen (en toekomstig ook comfortschoenen) op dit moment. Zowel traditioneel, als middels 3D technieken, voor bestaande merken maar ook voor compleet nieuwe ontwikkelingen. En uiteraard mag In-Store finishing niet ontbreken, als finishing touch!
 
De SLEMinars zijn 2 dagen vol inspiratie en creativiteit en zet je aan het denken over de toekomst van je merk of je bedrijf. In 2 dagen wordt je helemaal bijgepraat op deze onderwerpen en kun je niet alleen je eigen mening vormen, je kunt er ook mee aan de slag. Veel ontwerpers, ontwikkelaars en bedrijven zijn hier al jaren mee bezig en bieden services aan om hiermee aan de slag te gaan. Je hoeft niet alleen toehoorder te zijn. Er zijn volop momenten om met de personen die je wil spreken ook in contact te komen, tijdens de koffiepauzes, lunches, het diner op Donderdagavond of de door SeLL gesponsorde borrel op Vrijdagnamiddag. En via SLEM kun je natuurlijk daarna ook met deze bedrijven of mensen in contact blijven of komen. SLEM helpt je daar graag mee vooruit!
 
En wie zijn dan de toehoorders die al hebben ingeschreven? Ik zal er een paar opnoemen: Timberland, Ecco, Wortmann, Timberland, VF Corporation USA, Birkenstock, FitFlop, Blundstone,
New Balance, Wolverine, Hewlett Packard, Philips, Vibram, Framas, Deichmann, London College of Fashion, Polimoda, Imperial College, TU/e, Centro Technological Spain, CTC, Alexander Wang, DESMA, Atom en nog veel meer.
 
We hebben momenteel ook 4 inschrijvingen van Nederlandse bedrijven (Durea, The Sensible Shoe Company, Alpina, A+A Schoenmakers) die al overtuigd zijn van het belang van het bijwonen van de SLEMinars. Maar 4 is natuurlijk veel te weinig!
 
Ik durf te stellen, dat het een MUST is om dit bij te wonen! Als je als bedrijf hier niet van op de hoogte bent, of mee bezig bent, hoe wil je dan de toekomst van je bedrijf veilig stellen. En of het nou om Retail, Etail, Merken of Industrie gaat, het groeit allemaal naar elkaar toe. De knateling van de branche is allang in gang gezet en kan ook niet meer worden gestopt. Rol je mee de toekomst in of val je uit de boot….
 
Dus DAT is de betekenis van SLEM voor SeLL leden. Je moet het alleen ook zelf willen zien er aan meedoen. Het wordt op een presenteerblaadje aangebracht, maar je moet het wel consumeren!
 
Er zijn nog tickets verkrijgbaar, maar niet veel meer. Voor SELL geldt een speciale code SELLXSLEM . €50 korting op 1 dag en €100 korting op het twee daagse programma. Mocht boeken via de site niet lukken, dan graag rechtsreeks contact opnemen met Lea@slem.nl
 
En mocht het nou niet lukken er deze keer bij te zijn, kom dan naar de door SLEM gesponsorde borrel en hoor de verhalen van uw collega’s en andere toehoorders. Wedden dat u volgend jaar wel van de partij bent?
 
Was getekend, en zeer warm aanbevolen door
Uw ex-voorzitter, Carl van der Putten
 
 

 

NIEUWSARCHIEF

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
07-02-2019 LEES MEER
 
 
 
 
 
 
 
07-01-2019 LEES MEER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven