Nieuws van Sell (-leden)

Is plan voor nieuw schoenenmuseum haalbaar en betaalbaar?

24 januari 2018
www.selldelangstraat.nl
Wethouder Brekelmans vindt van wel. Morgen discussieert de raad over het plan.
(bron: BD, SYLVIA VAN DE VEN)

 

 


Het is nu of nooit, beseft wethouder Hans Brekelmans. Morgen discussieert de Waalwijse politiek over het plan voor het Schoenenmuseum. Brekelmans heeft er vertrouwen in. ,,Ik heb nog niemand gehoord die het een slecht plan vindt. Iedereen is enthousiast. Ook de bedrijven die ik sprak."

Toch, het nieuwe museum gaat een sloot geld kosten. 9 miljoen euro om het te realiseren en daarna 900.000 euro subsidie per jaar. De helft daarvan krijgt de gemeente via huur weer terug. Maar toch, zulke besluiten nemen ze ook in de gemeenteraad niet vaak. Hoe mooi de plannen ook zijn, morgen zullen kritische vragen klinken. Hoe zit het met de financiële onderbouwing? GroenLinksaf nam onlangs alvast een voorschot: ,,Het is niet realistisch."

Brekelmans ziet de discussie echter met vertrouwen tegemoet. Hij is wél overtuigd van de haalbaarheid van het plan. 12,50 euro voor een kaartje is niet te duur, vindt hij. ,,Want we gaan veel bieden." En 35.000 bezoekers per jaar, vindt de wethouder geen gekke inschatting. ,,Het zijn aannames, maar 't is zeker geen natte vingerwerk. We kijken goed naar de markt. In het Natuurmuseum in Tilburg bijvoorbeeld komen jaarlijks 74.000 bezoekers."

Het afgelopen jaar was voor Brabantse musea een topjaar. Volgens directeur Frans Ellenbroek van het Natuurmuseum trok zijn museum meer mensen omdat de tentoonstellingen attractiever zijn geworden. Het geeft Brekelmans vertrouwen. Want ook Waalwijk wil een 'actief' museum. ,,Kinderen kunnen hier zelf een schoen maken."

Het TextielMuseum in Tilburg, dat 75.000 bezoekers trok, profiteerde van de Museumprijs die het in 2017 kreeg. Maar ook de expositie met de trouwjurk en het kroningsensemble van Máxima was een trekker. Waalwijk heeft ook zoiets voor ogen. Het museum heeft de schoenen van de 'beste voetbalster van de wereld', Lieke Martens bemachtigd. ,,Daar kunnen we de jeugd mee trekken."
Inkomsten

Het schoenenmuseum krijgt een stevige marketingafdeling. Brekelmans: ,,We moeten commerciëler gaan denken. Scholen kunnen ruimte huren voor studenten, bedrijven uit de schoenenbranche kunnen hier presentaties houden. Zo moeten we inkomsten zien te krijgen. En als je wilt dat er bezoekers komen, moet je zorgen dat je hoog scoort bij media als Tripadvisor. Als mensen denken; wat zullen we vandaag eens gaan doen, moeten ze zien: 'hee in Waalwijk is een leuk schoenenmuseum."

Om herhalingsbezoek te stimuleren, moet het museum wisselende tentoonstellingen krijgen. Toch wordt daarvoor geen geld opzij gezet. ,,In het huidige plan is jaarlijks 37.000 euro over. Als dat inderdaad lukt, kan dat bedrag in een pot voor tentoonstellingen." Daarnaast kunnen musea vaak een beroep doen op subsidies, weet hij. ,,Dat hebben we nu niet meegenomen omdat we ons niet rijk willen rekenen. Maar als straks subsidies worden toegekend, dan zijn dat meevallers die we voor de inrichting van het museum kunnen gebruiken."

De investering in het museum is groot, maar belangrijk voor Waalwijk, zegt Brekelmans. Een museum trekt bezoekers die ook het centrum van de stad verlevendigen. En nee, daarbij trekt Waalwijk niet een te grote broek aan, vindt hij. ,,Het is al snel 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Dat was jaren geleden ook zo toen de gemeente een nieuwe Leest bouwde. Nee, was het toen. Daar is Waalwijk te klein voor. Een tientje kostte een kaartje in het begin. Veel te duur, werd gezegd. Nu worden in Waalwijk gewone theaterprijzen betaald."

Het is maar wat je te bieden hebt, wil de wethouder zeggen. ,,We hebben een goed plan."


 

NIEUWSARCHIEF

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven