Nieuws van Sell (-leden)

Expositietip van Schoenvisie: Nijmegen Schoenenwerk

20 mei 2018
www.selldelangstraat.nl

Bron: Schoenvisie (Tessa Bentvelsen):
Ooit werden er in Nijmegen maar liefst 3 miljoen schoenen per jaar geproduceerd. Nu is daar haast niks meer van over. Ter ere van de schoenenindustrie is in het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis een speciale tentoonstelling te vinden.


Swi!, Wellen, Nimco en Robinson zijn een aantal bedrijven die ooit in Nijmegen schoenen produceerden. Alleen Nimco, moederbedrijf van Xsensible (http://www.xsensible.com/), staat vandaag de dag nog fier overeind. De rest is in de loop der jaren verdwenen. In het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis (https://www.huisvandenijmeegsegeschiedenis.nl/) is van 1 mei tot en met 31 juli 2018 een tentoonstelling te vinden over de schoenenindustrie in en rond de Gelderlandse stad. Bij de tentoonstelling hoort een boekje van Henk Janssen over de Geschiedenis van de Nijmeegse Schoenindustrie. Ook is er een magazine gepresenteerd met interviews, beschouwingen en historische artikelen over de schoenenindustrie.


 


De inwoners van Nijmegen en omgeving is gevraagd om voorwerpen uit te lenen die herinneren aan de schoenenindustrie. De voorwerpen zijn te vinden in de verzamelkamer bij de tentoonstelling. Denk aan leesten, foto’s, oude reclames, Robinson speelkaarten, schoenendozen en oude schoenen.

 

Fietstocht

In samenwerking met het vrijwilligersorganisatie Gilde Nijmegen zijn drie fietstochten ontwikkeld: één in Nijmegen, één van Nijmegen naar het schoenenmuseum in Kleve en één van Nijmegen naar het Leerlooimuseum in Ravenstein.

 

Nimco overleeft

Alleen Nimco (een afkorting van Nimweegse Combinatie) is vandaag de dag in de buurt van Nijmegen te vinden. Tot 1970 had het bedrijf een fabriek aan de Tooropstraat. Nu produceert het bedrijf haar schoenen in Portugal, met een hoofdkantoor in Berg en Dal. “Dat je zo groeit in een lastige markt, waar winkeliers veel moeten doen om het de consument naar de zin te maken, is een enorme pluim”, vertelt topman Max Krol aan De Gelderlander. Het grote succes van het merk is volgens hem vooral te danken aan de vergrijzing: de ouderen van nu willen zowel een comfortabele, als een hippe schoen. “In drie jaar tijd is de verkoop gegroeid van 100.000 paar schoenen naar 185.000 paar dit jaar. We produceren daarnaast op maat gemaakte orthopedische schoenen, zo’n 45.000 per jaar.”

Krol twijfelt of de productie van schoenen weer naar Nederland kan komen. “Veel kennis van het ambacht is verdwenen, de infrastructuur van opleidingen is er ook niet. Dan zou je opnieuw jongeren moeten opleiden, maar is er animo bij de schooljeugd? Het is de vraag of mensen bereid zijn extra voor de schoenen te betalen vanwege hogere lonen.” Hij ziet echter wel toekomst in nieuwe technologieën: “Achter de coulissen zijn we wel bezig met innovatieve processen, zoals het printen van zolen met 3D-printers. Een digitale tekening vertalen in een printopdracht, dat zou hier in Nederland prima kunnen.”



Amsterdam, 18 mei 2018 10:27 | Tessa Bentvelsen


 

NIEUWSARCHIEF

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
07-02-2019 LEES MEER
 
 
 
 
 
 
 
07-01-2019 LEES MEER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven