Nieuws van Sell (-leden)

Bedrijfsleven terughoudend over plan schoenenmuseum Waalwijk

04 oktober 2018
www.selldelangstraat.nl
Eerst zien dan geloven, zo lijkt het bedrijfsleven in De Langstraat te denken als het gaat over het nieuw te ontwikkelen schoenenmuseum in Waalwijk. Terwijl gemeente, museumbestuur en verschillende werkgroepen druk bezig zijn met plannen maken, blijven concrete ideeën vanuit het bedrijfsleven vooralsnog uit.

De hoop is dat ook het bedrijfsleven een actieve rol gaat spelen. De Waalwijkse plannen gaan uit van een 'MuseumPlus'. Het familiemuseum moet meer gaan bieden dan enkel een plek waar de geschiedenis van de schoen wordt verteld. Er moet ook ruimte komen voor bijvoorbeeld educatie, horeca en een werkplaats. Ook zou het museum een ontmoetingsplaats moeten worden voor ondernemers uit de (schoenen)branche.
 

 


Avontuur

Maar het bedrijfsleven stapt niet zomaar in dit avontuur. Volgens Stan Boshouwers van Tinker Imagineers, het Utrechtse bureau dat het museumplan ontwikkelt, hebben ondernemers wel positief meegedacht over de museale functies, maar zijn er nog geen concrete ideeën om de exporuimte en het leerlab te vullen en exploiteren. Datzelfde geldt voor plannen voor productintroducties of kleine expo's, waarbij bedrijven een belangrijke rol kunnen spelen.

Boshouwers zegt niet verrast te zijn door de afwachtende houding van de ondernemers. Hij vindt het zelfs begrijpelijk gezien de voorgeschiedenis met SLEM (Schoenen Leder Educatie Museum). Die stichting had torenhoge ambities en wilde van Waalwijk een internationaal schoenencentrum maken. Maar het avontuur eindigde in een financieel debacle. Vorig jaar juli gingen SLEM Totaal en SLEM Educatie failliet. ,,Er zijn fantastische verwachtingen gewekt die niet zijn waargemaakt." Volgens hem heerst onder de ondernemers ook de mentaliteit 'laat eerst maar eens wat zien.'

Volgens Boshouwers is het daarom goed om met een nog verder uitgewerkt plan de boer op te gaan, zodat de ondernemers er een beter beeld van krijgen. Ook pleit hij er voor om zelf met een aantal stevige ideeën te komen. ,,En dan kijken of deze op enthousiasme kunnen rekenen."

Het nieuwe schoenenmuseum moet in 2021 de deuren openen. Bosbouwers benadrukt dat het museumplan (een gemeentelijke investering van zo'n 9,9 miljoen euro) niet afhankelijk is van inkomsten uit het bedrijfsleven. ,,De plannen kunnen sowieso doorgaan. Het is dus ook niet de bedoeling dat we met onze handje omhoog bij de bedrijven langs gaan. Maar het zou wel mooi zijn als de ondernemers de plannen verder omarmen."

Uitwerking

De gemeente is druk bezig met de verdere uitwerking van de plannen. Overleg met diverse partijen, zoals inwoners, medewerkers van het schoenenmuseum en historische organisaties, heeft veel ideeën en verhalen opgeleverd. Tinker Imagineers gebruikt al dat materiaal om een interactief museum te ontwikkelen. ,,Alle verhalen en anekdotes zijn bijzonder genoeg om ook mensen buiten De Langstraat naar het museum te krijgen."

Bron: BD, Michel Koster  

 

NIEUWSARCHIEF

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven