Nieuws van Sell (-leden)

Floris van Bommel

17 december 2018
www.selldelangstraat.nl
Floris van Bommel is hét boegbeeld van Schoenfabriek Van Bommel. De creatief directeur speelt de hoofdrol in reclamecampagnes en zijn naam staat op alle dozen.

,,Als ik mijn naam zie, denk ik eerder aan een schoen dan aan mezelf."

 

Hij is net terug uit Ethiopië. Met een gids, fotograaf en stylist trok Floris van Bommel (43) door het Afrikaanse land op zoek naar de mooiste plekken om daar de creatief directeur van Schoenfabriek Van Bommel stijlvol te fotograferen. De foto's zijn bedoeld voor reclamecampagnes voor de Floris van Bommel-schoenen. Op een prikwand in zijn werkkamer hangt het resultaat. In een uitdijend rijtje met foto's uit onder andere Lapland, China, Cuba, Costa Rica, Nepal en India. ,,Gave foto's. Ieder half jaar hebben we een andere campagne. Is geweldig om te doen. Acht dagen in een snelkookpan in een mooi land. Doet ook wel wat met je. In veel landen is het chaos, smerig, gekte en heet. En als je dan thuiskomt, ga je wel even nadenken over je eigen leven. En dat is nooit verkeerd."


Piepklein

Floris van Bommel is als creatief directeur van de schoenenfabriek uitgegroeid tot het boegbeeld én gezicht van het bedrijf. Hij behoort samen met zijn oudere broer Reynier en jongere broer Pepijn tot de negende generatie die het familiebedrijf leidt. Inmiddels draagt zo'n negentig procent van alle door het bedrijf geproduceerde schoenen zijn naam. De omzet is in deze eeuw meer dan verdrievoudigd. Oorspronkelijk was 'Floris van Bommel' een ideetje van zijn vader. ,,Die achtte het heel verstandig om met een nieuwe en andere naam meer modieuze schoenen op de markt te gaan brengen. Hij zag goed in dat de wereld aan het veranderen was. Hij vond mijn naam wel lekker bekken en in 1996 kwamen de eerste schoenen met een leuke kleur en stijl onder mijn naam op de markt. Het begon allemaal piep- en piepklein. Maar het sloeg wel aan." Inmiddels bent u vrijwel volledig de personificatie van Van Bommel geworden. Wat doet dat met iemand?

,,Een bepaalde ijdelheid is mij niet vreemd. Als ik zo'n fotoshoot uit Tibet of Lapland zie, denk ik ook wel eens 'cool'. Maar het draait dus echt niet om mij. Wij willen gewoon mooie, kwalitatieve schoenen maken. En dat daar nu toevallig mijn naam op staat, doet me niks. Dat is puur zakelijk. Vinden mijn broers ook. Ook als ik in het magazijn rondloop en al die dozen met mijn naam zie, denk ik alleen maar 'schoenen' en dat die nog verkocht moeten worden." Lachend: ,,Mijn naam is net zo geëxploiteerd als de gasvelden van Groningen, maar ik vind het prima. Het is ook onzin te denken dat met het gebruik van mijn naam het bedrijf gered is. Of dat het een marketingdingetje is. Het is klein begonnen en groot geworden. Dat is wat het is. Als we het anders hadden gedaan, was het misschien wel beter gegaan. Of slechter..."


Wat willen jullie uitstralen met de glamourachtige fotoshoots in landen als Cuba, India, China of Lapland?


Hij schuift zijn kop koffie wat bruusk terzijde, er klotst wat over de rand. ,,Weet je, het is bij ons allemaal niet zo uitgedokterd als veel mensen denken. Dat is langzaam en geleidelijk zo gegroeid. Die foto's op mooie plekken overal in de wereld, dat is ook volstrekt toevallig ontstaan. En de landen zijn vrij willekeurig gekozen. Het begon toen we voor een schoenenbeurs in Berlijn een hele grote foto nodig hadden. Van het een kwam het ander. Met die foto's, die niet eens zo zeer benadrukken dat we in schoenen doen, zetten we ons bedrijf wellicht op een wat aparte manier neer. Een beetje anders dan anders. Misschien wil-len we met die foto's wel een beetje uitstralen dat we niet alleen puur Hollands zijn. Dat we mensen én een schoenenmerk van de wereld zijn."

Geen neiging om het 'merk' Floris van Bommel nog verder uit te buiten?


,,In het geheel niet. Dit blijft nog net binnen de perken. Ik word wel eens op straat herkend, maar dat is niet hinderlijk. Heel anders dan bijvoorbeeld bij Guus Meeuwis. Die loopt, ik was ooit eens met hem een biertje drinken, kromgebogen over straat omdat-ie anders constant lastiggevallen wordt. Ik heb ook geen enkele ambitie om bijvoorbeeld op tv te verschijnen. Er zijn al pratende hoofden genoeg."


U maakt er geen geheim van homoseksueel te zijn. In hoeverre heeft dat invloed op uw werk?


,,Dat is een belangrijk onderdeel van mijn leven, maar speelt geen enkele rol in mijn werk. Gelukkig wordt homoseksualiteit tegenwoordig als redelijk normaal gezien. De jaren dat ik er mee worstelde liggen ver achter me, al heb ik er nooit serieuze moeilijkheden door ondervonden. Wat ik wel heel goed vind is dat er tegenwoordig meer homo's in de media verschijnen die niet zo vrouwelijk zijn of met zo'n slap handje wuiven. Zo ben ik zelf ook niet, maar toen ik een jaar of 12, 13 was vond ik het wel fijn om te zien dat niet alle homoseksuelen zo zijn. En ik denk dat dat jongens van nu ook kan helpen."


In hoeverre ontwerpt de creatief directeur nog de eigen collectie?


,,Dat heb ik altijd wel gedaan. Vijftien jaar lang. Sloot ik me acht weken per jaar in Portugal op om nieuwe schoenen te ontwerpen. Ik heb wel eens uitgerekend dat ik alles bij elkaar twee jaar op een troosteloos Portugees industrieterrein heb gewoond. Dat had niets vrolijks in zich. Sinds een jaar of anderhalf ontwerp ik niet meer. Hebben we nu twee specialisten voor. Ik werd gek van het inkloppen van eindeloze lijsten aan materialen, leersoorten, nummers en wat al niet meer. Het ging van nul naar uiteindelijk 300 schoenen per seizoen. Gekkenwerk. Nu houd ik me met de grote lijnen bezig. Ideeëen aandragen, materiaal zoeken en vinden, marketing en communicatie. We hebben geen duur marketingbureau, we doen dat allemaal zelf."


Dus meer communicatieman dan een schoenenontwerper?


,,Zeker. Ik vind - of beter gezegd wij vinden - dat iedere schoen een verhaal moet vertellen. De belijning moet kloppen, de leest moet een mooie zwaai hebben en de zool moet goed zijn. Maar een schoen moet vooral ook een miniverhaaltje vertellen. Over de zool, het ontwerp of het leer moet wat te zeggen zijn. Ook in de winkels. Een goede schoen moet uitstralen dat er aandacht aan besteed is. Daarom vind ik het ook uitdagend om er een grapje aan toe te voegen. Kijk deze sneaker." Aan de binnenkant van de tong staat 'on the'. ,,Aan de voorkant van de tong staat mijn naam, en als je dat achter elkaar leest staat er on the Flor is Van Bommel. Ik vind dat grappig."


Nooit de neiging om iets anders te gaan doen?


Hij lacht. ,,Heb ik never nooit niet aan gedacht. Ik ben hier 'ploep' neergezet en ben gewoon begonnen. Ik had mezelf vijf jaar gegeven om te ontdekken of ik het wel leuk vond. En dat is het. Dit is echt leuk werk. Het klinkt allemaal supersuf, saai en als een open deur, maar dit werk is voor mij een platform om allerlei mooie dingen te doen. Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt."


Altijd aan het werk?


,,Ik ben hier iedere morgen rond een uur of negen. En tegen een uur of zeven ga ik naar huis. Dan blijft er niet zo gek veel tijd over. In mijn vrije tijd ga ik altijd naar de thuiswedstrijden van Willem II. En ook heel veel naar concerten. Duizenden heb ik er bezocht. Nu ben ik helemaal verknocht aan de muziek van Maynard James Keenan van A Perfect Circle. Hard, log, traag maar melodieus. Als ik andere mensen iets moois zie doen, voel ik eerst altijd een soort jaloersheid. Maar later put ik daar ideeën, motivatie en inspiratie uit. Dat heb ik ook als ik als buddy het tweewekelijkse uitstapje maak met mijn verstandelijk beperkte vriend. Kop koffie drinken in de stad, later een biertje en een frikadelletje. Hij is bijna een broer voor me geworden. Het is leuk, leerzaam en mooi om zoiets te doen. Heb ik veel aan. Iets geheel anders dan het schoenencircus waar ik in zit."
Floris van Bommel is hét boegbeeld van Schoenfabriek Van Bommel. De creatief directeur speelt de hoofdrol in reclamecampagnes en zijn naam staat op alle dozen. ,,Als ik mijn naam zie, denk ik eerder aan een schoen dan aan mezelf."



Bron: Brabants Dagblad 15 december 2018, Wouter ter Haar
Foto’s: Dolph Cantrijn

 

NIEUWSARCHIEF

 
 
 
 
07-01-2019 LEES MEER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven