Nieuws van Sell (-leden)

Geert Slaats & Yellow Cab

13 januari 2019
www.selldelangstraat.nl
Geert Slaats koopt Yellow Cab terug: ‘De eerste reacties zijn razend enthousiast’ 

Na vijftien jaar is Yellow Cab terug bij oprichter Geert Slaats (Grotesque Shoes). Na een periode van afwezigheid keert het merk voor herfst-winter 2019-2020 terug in de winkels.

“Het klinkt misschien emotioneel, maar voor mijn gevoel is mijn kindje weer bij de vader.”

 

Waarom heb je Yellow Cab teruggekocht?
Geert Slaats: “Het was niet gepland, want ik heb vijftien jaar geleden bewust de keuze gemaakt om de licentie aan groothandel New Steps te verkopen. Wel ben ik het merk altijd blijven volgen. Ik zag Yellow Cab in de loop der jaren veranderen en dat ging me een beetje aan het hart. De collecties werden meer mainstream, terwijl ik Yellow Cab altijd heb willen neerzetten als een premium merk met een duidelijk eigen signatuur. We probeerden ieder seizoen weer een originele en eigenzinnige collectie neer te zetten. Door het faillissement van merkhouder New Steps deed de mogelijkheid zich voor om de merknaam terug te kopen. Begin juli 2018 hebben we de handtekeningen gezet.”

Waar ben je de afgelopen maanden mee bezig geweest?
“In een notendop: inventariseren en opstarten. Ik ben vijftien jaar niet bij Yellow Cab betrokken geweest, dus om te beginnen zijn we in kaart gaan brengen wat er in die periode is gebeurd en hoe het kwam dat het merk is weggegleden. Daarna hebben we plannen voor de herintroductie gemaakt en het team gevormd. Yellow Cab werd wereldwijd verkocht. Ik ben veel onderweg geweest om onze vroegere handelspartners in o.a. Canada, Duitsland, Israël en Japan te bezoeken. Het zijn drukke maanden geweest, maar ik heb er veel plezier in gehad. Ik vind het leuk om dingen op te lijnen.”

Yellow Cab wordt onderdeel van schoenengroothandel Brandfarm BV (Tango Shoes, Grotesque Shoes en private label). Wat wordt jouw rol?
“Ik ben verantwoordelijk voor de creatieve kant - design, branding en marketing – en Brandfarm voor de businessgerelateerde zaken als productie, logistiek, administratie en verkoop. Ik heb Yellow Cab destijds verkocht omdat ik steeds meer een manager werd en niet meer toe kwam aan de creatieve kant. Terwijl dat is wat ik leuk vind en waar mijn kwaliteiten liggen. Yellow Cab was uitgegroeid tot een groot internationaal bedrijf met dito distributienetwerk. Op een gegeven moment was ik alleen nog maar bezig met logistiek, financiën en personeel. Dat wilde ik nooit meer en heb ik daarna ook nooit meer gedaan. Met mijn nieuwe merk Grotesque Shoes heb ik dat getackeld door een partnerschap met Brandfarm aan te gaan. Ik ben al heel lang bevriend met de eigenaar, Marc Mandemakers. Toen ik van de onrust bij Yellow Cab hoorde en daar met hem over sprak, stelde hij voor om het terug te kopen en samen opnieuw in de markt te zetten.”

Hoe gaan jullie te werk bij de herintroductie?
“We presenteren de nieuwe collectie voor herfst-winter 2019-2020 op de Premium in Berlijn (15-17 januari 2019), Micam in Milaan (10-13 februari 2019) en Gallery Shoes in Düsseldorf (10-12 maart). We hebben een groot internationaal netwerk. Via de distributeurs waarmee ik eerder voor Yellow Cab samenwerkte is het vrij eenvoudig om het merk naar de schoenenhandel toe te krijgen. Yellow Cab, Grotesque Shoes en Tango Shoes zullen niet te zien zijn in Cast. Klanten kunnen terecht in ons hoofdkantoor in Kaatsheuvel, waar de merken elk een eigen showroom hebben.”

Yellow Cab is na het faillissement van New Steps een aantal seizoenen uit de winkels geweest. Hoe wil je retailers overtuigen bij het merk terug te komen?
“Ik ben eigenlijk wel blij dat er een gat gevallen is. Ik zeg niet dat de benadering van New Steps verkeerd was, want iedereen heeft zijn eigen smaak en visie. Maar ik wil Yellow Cab op een andere manier in de markt zetten. Mainstream past niet bij me. Ik heb dan ook geen haast om het distributienetwerk op het oude niveau te krijgen. Bovendien verwachten we met het nieuwe Yellow Cab een ander type winkelier te bedienen in een modischer en hoger segment.”

Hoe zijn de reacties op de terugkeer van Yellow Cab tot nu toe?
“Ik durf wel te zeggen dat die razend enthousiast zijn. De hoge verwachtingen maken me zelfs een beetje onrustig, omdat ik liever rustig aan begin. We willen de tijd nemen voor de herpositionering van Yellow Cab en de opbouw van het distributienetwerk. Het is helemaal niet onze bedoeling om na het eerste seizoen direct 100 klanten te schrijven.”

Hoe is het voor jou om Yellow Cab na zo’n lange tijd weer onder je hoede te hebben?
“Ontzettend leuk en ook bijzonder, omdat ik vijftien jaar geleden bewust afscheid van het merk genomen heb. Maar toen het merk begon af te glijden, greep me dat erg aan. Het klinkt misschien wat emotioneel, maar voor mijn gevoel is het kindje weer terug bij de vader.”

(Kim de Jong, salesmanager Benelux bij Brandfarm, wordt het aanspreekpunt voor de retail. De Jong is te bereiken via sales@brandfarmcompany.com / 06-83161440.)
Bron: Schoenvisie, Wilke Wittebrood

 

NIEUWSARCHIEF

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
07-02-2019 LEES MEER
 
 
 
 
 
 
07-01-2019 LEES MEER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Terug naar boven